Mount Kenya

Jag klarade det! Jag besteg Mount Kenya på 5000 meters höjd.
Jag var höjdsjuk och hade ingen energi i kroppen men jag klarade det till soluppgången iallafall. Jag kan säga att det var bland det jobbigaste jag gjort och det var många gånger på vägen upp som jag så gärna ville ge upp.
De första två dagarna av vandringen mådde jag väldigt på och vi vandrade upp. Tredje dagen vaknade jag upp och mådde inte alls bra, men som tur var så var det den dagen vi skulle acklimatisera oss så jag kunde ta det lugnt. På natten till dagen fyra var det dags att gå upp för toppen. Klockan ett på natten väckte de oss och klockan två var det dags för vandring. Det var bäckmörkt och alla gick med sina pannlampor, det var så mysigt. Vi kunde dock ha våra lampor släckta eftersom måne lös så stark. När vi kom längre upp där det inte fanns någon växtlighet så såg det verkligen ut som om vi gick på månen. Det var grymt häftigt även fast jag mådde så dåligt och gick väldigt långsamt.
Väl uppe på toppen var det så kallt så vi var där i max 20 minuter, vilket inte kändes så värt när vi hade gått i hur många timmar som helst. Sen skulle vi gå ner till vårt camp och äta frukost sen skulle vi gå 1.4 mil ner till det andra campet. Det var inte så himla kul då jag fortfarande mådde dåligt och det blev inte bättre för att jag gick ner. Vilket det ska göra med höjdsjuka så jag tror att det var något annat som spökade också.
Den natten sov vi gott och sen var det äntligen dags att åka hem! Vi skulle gå två timmar ner till bussarna. Jag mådde fortfarande dåligt så jag och Hanna vi gick väldigt långsamt, lite för långsamt. Så den sista biten fick vi åka bil med två kenyanska militärer, vilket var väldigt roligt.
Jag tog knappt några bilder på toppen och har inte fått bilder från de andra men det kommer ett inlägg med resten av bilderna en annan dag.
Jag är väldigt glad att jag gjorde resan men jag tror att det var första och sista gången för mig som jag besteg ett berg. IMG_2929

IMG_2933

IMG_2937

IMG_2944

IMG_2949

IMG_2950

IMG_2957

IMG_2960

IMG_2964

IMG_2967

IMG_2974

IMG_2980

IMG_2996

IMG_3008

IMG_3019

IMG_3029

IMG_3035

IMG_3042

IMG_3046

IMG_3048

IMG_3052

IMG_3054

Leave a Reply

